piatok, 15. februára 2013

Postup: Ako patinujem ja...

Ahojte moje milé!

Už dlho mám na mysli, že by som napísala svoj postup, ako patinujem. Nie je síce ničím výnimočný ako iné postupy, bežne dostupné na internete. Ale nakoľko mi občas do mailovej schránky dorazí mailík od vás, mojich vzácnych čitateliek s prosbou o radu, rada by som ho zverejnila.

Mojou filozofiou je "zachovať prirodzenosť" a autenticitu daného kusu nábytku. Nerobím žiadne špeciálne rituály. Nábytok vždy na začiatku umyjem - ak sa jedná o nejaký veľmi nečistý kus, použijem silný čistiaci prostriedok (savo), inak stačí aj niečo jemnejšie - dôležité je, aby to malo odmastňujúci účinok, nechám vysušiť, prípadné nedokonalosti opravím tmelom na drevo (používam biely, ale kľudne môže byť aj vo farbe dreva, nezáleží na tom, prekryjete ho farbou). 

Po riadnom zaschnutí prebytočný tmel odstránim šmirgľom (takým stredne drsným (P120, 100 - "hrubozrnný" vám zbytočne doškriabe nábytok). Takisto nezabúdajte na lakovaný nábytok, ktorý je potrebné zbaviť laku úplne. V niektorých prípadoch je to dosť pracné, pretože lak bol kedysi veľmi poctivý :) Následne nábytok zbavím prachu, napríklad metličkou a znova pretriem mokrou handričkou. 

Nábytok je pripravený na to najdôležitejšie - maľovanie (pokiaľ máte nábytok poprevŕtaný červotočmi, ešte predtým môžete použiť bežne dostupný prípravok proti nim). Čo sa farieb týka, mojím favoritom je  biely Balakryl MAT. Poskúšala som aj iné značky, ale absolútne mi nevyhovali. Takisto nepoužívam ani základnú farbu, kedysi som zvykla ešte v začiatkoch, ale nevidím v tom rozdiel. Samozrejme, keby renovujem pre niekoho iného a mal by takú požiadavku, splním ju.

Čo sa týka samotného nanášania farby, každému vyhovuje iný spôsob. Drevený nábytok je najlepšie natierať štetcom prípadne použiť striekaciu pištoľ, zatiaľ čo pri drevotrieske vám bude najužitočnejší valček alebo opäť pištoľ, či sprej (ale to vás vyjde trošku drahšie). Pri drevotrieskovom nábytku sú najdôležitejšie prvé dve vrstvy farby. Na tomto nábytku, keďže má hladký a šmykľavý povrch, má farba vo zvyku sa zrážať, preto je dobré nanášať prvé vrstvy trpezlivo a nepreháňať to s množstvom farby. Prvé vrstvy vám povrch zdrsnia a ostatná farba ľahšie priľne. Tiež nie je na škodu, lakovať aj medzi vrstvami, aspoň raz. 

Vo svojich začiatkoch som patinu robievala pomocou "umelej" patiny z hobby obchodu. Za to by som si dnes kladivom najradšej klepla po prstoch. Ako som spomínala na začiatku, snažím sa zachovávať autenticitu, preto nie je nič prirodzenejšie ako patina robená šmirgľom. Tento spôsob najlepšie funguje na drevenom nábytku, ale ja som už takto prešúchala aj okraje na obyčajnom, drevotrieskovom. Môj názor je, že všetko sa dá, keď sa chce, len pri drevotrieske na to treba ísť s citom :)

Niekto používa pri patinovaní aj vosk*, no mne tento spôsob až tak nevyhovuje, ale aj napriek tomu ho zvyknem občas použiť. Patinu sa snažím robiť prirodzene, nepreháňať to a snažím sa vytvárať efekt, akoby bol nábytok odraný časom a používaním. Patinovaný nábytok mám veľmi rada. Má zastúpenie vo viacerých štýloch, ako napríklad u nás čim ďalej obľúbenejší country či provence štýl. Ja osobne preferujem shabby chic, v ktorom mám pocit, že si môžem dovoliť viac - výraznejšiu patinu, obľúbená je aj viacfarebná, napríklad kombinácia bielej a modrej, ktorá je takisto mimoriadne krásna a mohli ste ju vidieť u Michalky. Viacfarebnú patinu vytvoríte použitím dvoch odlišných farieb, čo znamená, že pod vrchnú farbu dáte farbu inú :) A postupuje rovnako, ako keď pracujete iba s jednou farbou, no ja už by som v tomto prípade zvažovala aj použitie vosku.


Čo sa týka záverečných prác, ukončovací lak príliš nepoužívam. Pokiaľ ide o používaný nábytok, ktorý by sa mohol bez neho poškodiť, v tom prípade ho použijem. Ale inak sa mu vyhýbam, ako inak, kvôli čo najprirodzenejšiemu efektu. Niekedy je totiž ten najväčší efekt v tom najjednoduchšom. Takisto ako pri základnej farbe, aj tu sa riadim názorom človeka, pre ktorého nábytok renovujem. Napríklad v prípade čela postele, ktoré som renovala pre MARI-design, s Mariet sme sa zhodli na tom, že najlepšie je zachovať autenticitu a lak nepoužiť.

Súhrn postupu:
1. nábytok umyjeme, očistíme od nečistôt (prachu, blata, mastnoty...)
2. necháme riadne vysušiť, ošetríme (prípravky proti červotočom), zatmelíme nedokonalosti
3. vyšmirgľujeme, pokiaľ máme nábytok lakovaný, dôkladne odstránime z jeho povrchu, šmirgľujeme v smere štruktúry dreva
4. očistíme od prachu mokrou handričkou
5. nanášame farbu, spôsobom nám najvhodnejším (môžeme použiť najskôr základnú, je to vec názoru)
6. farbu necháme zaschnúť, hrany, ornamenty a iné nerovnosti ošmirgľujeme v smere štruktúry
7. podľa potreby zalakujeme 
8. zatlieskame si, aké sme šikovné :)

*Patinovanie voskom: pred farbením si hrany a vystúpené časti pretrieme sviečkou v intenzite akú požadujeme. Medzi farbou a drevom sa vtedy vytvorí vrstva, ktorá farbe nedovolí priľnúť a pri šmirgľovaní sa farba odlúpi.

Namaľovaná "drevotrieska" s jemnou patinou. Výmena úchytiek narobí taktiež veľké kúzla. Konkrétne tieto nádhery nájdete v Ma Maison.

Veľa môže spraviť aj vhodne zvolená tapeta na zadnej stene či na poličkách. Túto konkrétnu nájdete na tapety-folie.sk 


Malá prosba na záver: nikdy nepatinujte štetcom a nejakou neprirodzenou farbou (červená, zelená) spôsobom, že budete robiť pravidelné machule či čmuhy (prípadne nábytok "počiarkujete"). Táto "patina" je u mnohých tvoriliek veľmi populárna, no bohužiaľ často je najmä neestetická. Patina má byť v prvom rade prirodzená - predstavuje časom opotrebovaný nábytok či iné predmety. Preto sa v prvom rade patinujú miesta, na ktorých máte pocit, že by odreniny používaním mohli vzniknúť (hrany, nohy nábytku, opierky v prípade drevených stoličiek či kresiel a podobne).



Drevená latka zo záhrady. Najkrajšiu patinu má na svedomí samotná príroda.


PS: už som to spomínala nedávno, nemýľte si patinovanie so shabby chic technikou! Shabby chic technika ako taká ani nejestvuje, ak sa bavíme o shabby chic, hovoríme o štýle bývanie tak, ako napríklad o modernom minimalizme. Patinovaný nábytok je typický pre viacero rôznych štýlov, nie je nosným prvkom iba v prípade shabby chic.


Dúfam, že vás môj postup trošku zaujal, možno v niečom pomohol. Pokiaľ som náhodou na niečo podstatné zabudla, pýtajte sa.

Prajem vám krásny deň a čo najpohodovejší priebeh víkendu!


17 komentárov:

  1. Odpovede
    1. Ďakujem Monči, snažila som sa, aby to bolo čo najzrozumiteľnejšie, pamätám si, keď som začínala a potrebovala som rady. Snáď tento postup pomôže ďalším, ktoré len začínajú a nevedia ako na to. A pre mňa bude takisto jednoduchšie posielať link, ako všetko v e-mailoch vysvetľovať :)

      Odstrániť
  2. Misko potesilo mne,ze na postup mam temer stejny nazor,jen by jsem mozna podotknula,ze pokud je moznost volby,lakovany nabytek na patinu nekupovat a pokud ano a lak ma silny,tak vyuzit louhovani,nabizi se toto jako sluzby prez truhlare,jinak moc krasne popsano,dekujeme.On vlastne kdo patinu miluje a ma cit,tak si na svuj postup prijde tak nejak zkouskami na prkenkach sam,ja mam moc rada patinu voskem,pouzivaji ji truhlari hodne na severu,sdelil me to nas truhlar,ktery tam nekolik let mel tu cest a moznost pracovat.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kačenko, postup je pre bežných ľudí, ktorí si chcú nábytok zrenovovať doma a jednoducho na záhrade, nie každý má možnosť lúhovania. Ďakujem, maj a krásne!

      Odstrániť
  3. Michalko,krásně jsi to popsala...není nad patinu vytvořenou smirkovým papírem...měj se krásně papa K.♥

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahojky Michalko,postup je perfektní-nemá chybičku,dělám to skoro stejně!!!Ale třeba nikdy nelouhuji-vzhledem k tomu,že mám dvě děti,tak bych se do toho nepouštěla-jsou určité věci,které se mají nechat odborníkům,pokud do toho chce člověk investovat a samozřejmě pokud na to má a lak na nábytku jde dolů i horkovzdušnou pistolí a nemusí se hned používat zbytečně chemikálie-já ne,já jako ty miluji to zachování přirozenosti!!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Mišičko, lúhovanie nie je len tak... to treba prenechať najlepšie odborníkom, takže ten kto si chce renovovať doma a za čo najmenej, tento postup je vhodný. A ošmirgľovať starý nábytok nie je až taký des, sama som takto očistila niekoľko kusov a som tady :) Samozrejme, horkovzdušná je zas lepšia na toto ako šmirgeľ, každý má svoje možnosti.

      Odstrániť
  5. Miška tiež to robím rovnako ako ty. S tým lakovaním nábytkom mám už skúsenosti aj ja a musím povedať, že je to riadna prplačka. Ja som ho však nelúhovala, len obrúsila. Potom som natrela asi piatimi vrstvami valčekom, nakoľko štetcom ostávali nepekné šmuhy a farba sa zrážala. Som rada, že som to aspoň vyskúšala. Pekný víkend Lenka.
    P.S. Obdivujem tvoju trpezlivosť pri písaní takého rozsahu textov, ale ďakujem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ano Lenka, toto je asi najbežnejší postup, ale myslím, že tomu kto sa na to chystá po prvýkrát, by tento postup mohol celkom pomôcť. So štetcom sa mi tiež nepracuje dobre, ako kedy, záleží to najmä od povrchu. Čelo som napríklad musela dokončiť sprejom, aj keď bolo dostatočne vyšmirgľované. Chce to svoju vlastnú techniku. A písanie ide samo :) Ďakujem, maj sa krásne!

      Odstrániť
  6. Ahoj Míšo,
    jsi šikovná a je vidět, že patinuješ precizně a s citem! Můj drahý by ještě doporušil "mezibrus" mezi nátěry jemnou houbičkou, odstraní se tím případný nepořádek nalítaný do barvy. Ale já to taky na vintage kousky nedělám, chci to mít totiž vše hned!:-D Pokojíček se rýsuje mos hezky! Posílám pozdravy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! Ano, mezibrus mi nenapadlo dodať, zvyknem to robiť aj ja, pokiaľ sa tam niečo zatúla - nejaká hrudka farby alebo tak. Ale zase to nerobím pravidelne, lebo väčšinou chcem mať už hotovo a vidieť výsledok, rozumieš mi :) No niektoré veci už robíme tak automaticky, že na ne zabudneme :) Ďakujem za návštevu, maj sa krásne :)

      Odstrániť
  7. Ahoj Miška, prosim Ťa mohla by som takýmto spôsobom patinovať aj klasickú polievaciu krhlu ktorá je plechová ? Samozrejme bez ošetrovania na drevo .. Jana

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Škoda, že si nenechala na seba mailový kontakt, no snáď si odpoveď ešte nájdeš. Samozrejme, že patinovať môžeš aj krhlu, ale veľmi opatrne, ak si nepoužila gesso na podklad, a len akrylku tak ti môže zodreť viac ako chceš. Ale pokiaľ si použila farbu na kov, tak by nemal byť problém. Prajem veľa šťastia, pa

      Odstrániť
  8. skvelo napísané ,ďakujem za postup , celý deň lovím na nete ale stále sa všade píšu rôzne postupy a nejak som tomu aj tak neporozumela.... kedy aká farba kedy šmirgeľ a ešte aj vosk ??? :)))) Opísala si to báječne. Chystám sa zajtra na stolík tak dúfam že sa mi to podarí ,:) papa

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Ahoj Miška,
    chcem sa ťa opýtať. Robievaš renováciu, alebo časť renovácie (samotné patinovanie) aj na zákazku pre ľudí, ktorí sú pre teba úplne neznámi? Ak áno, za akých podmienok - robíš doma alebo je možné pricestovať a urobiť renováciu priamo u "zákazníka"? Poprosím ťa o podrobnejšie informácie a to na e-mail: evka.kovacova10@gmail.com. Bližšie informácie, prípadne fotky by som ti poslala e-mailom. Ďakujem.
    Eva K.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Ahoj, som rada, ze som natrafila na niekoho ako si ty:) Ja si renovujem tiez stary nabytok, ale len tak pre seba a blizke okolie.. Stala sa mi vsak teraz taka zvlastna vec a neviem si rady a mozno budes mat skusenost, tak prosim o radu:) Na skrinke bola tak hlbsia ryha. Osmyrglovala som ju asi tak na 10x10 cm.. pekne sa povrch vyrovnal a uz nie je nic vidiet. Problem ale nastal, ked som to namalovala... Malujem na bielo a na tom osmirglovanom mieste mi stale presvita akoby flak do ruzova.. Uz som to pretrela x krat a stale ked to uschne tak sa to presvitne:( Uz neviem co s tym:( Nemas skusenost s niecim taky??? Dakujem moc vopred. Andy

    OdpovedaťOdstrániť

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.